یادداشتی به مناسبت روز روابط‌عمومی و ارتباطات؛

ضرورت گذر از ارتباطات سنتی و حرکت به سمت اطلاع‌رسانی نوین/ایجاد سرمایه‌ای به نام اعتماد مردم/هر نیشکری به‌مثابه یک سفیر آگاهی‌بخش

روابط‌عمومی را اتاق فکر و قلب تپنده یک سازمان می‌نامند؛ این را اساتید علوم ارتباطات می‌گویند و گاه‌گاهی عناوینی مثل گوش شنوا، چشم بینا و زبان گویا به آن نسبت می‌دهند. کار این روابط‌عمومی چه در نقش یک قلب تپنده و چه در موقعیت زبان گویا، ایجاد همدلی در درون و قضاوت عادلانه در بیرون است.

InShot_20240516_115619924

• دکتر ولید آلبوناصر

مدیر روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی

 

روابط‌عمومی را اتاق فکر و قلب تپنده یک سازمان می‌نامند؛ این را اساتید علوم ارتباطات می‌گویند و گاه‌گاهی عناوینی مثل گوش شنوا، چشم بینا و زبان گویا به آن نسبت می‌دهند. کار این روابط‌عمومی چه در نقش یک قلب تپنده و چه در موقعیت زبان گویا، ایجاد همدلی در درون و قضاوت عادلانه در بیرون است.

خوزستان، خاستگاه و مهد روابط‌عمومی ایران است و حضور چهره‌هایی صاحب‌نام همچون دکتر حمید نطقی، ابوالقاسم حالت، ابراهیم گلستان، محمدعلی موحد، هوشنگ پزشک‌نیا و نجف دریابندری در این عرصه، بر منزلت و جایگاه آن افزوده است.

البته این حوزه در همه زمان‌ها، افرادی برجسته از اهالی فرهنگ و ادب را به خود دیده است؛ یکی از این چهره‌ها، سهراب سپهری، شاعر آب و آیینه، است که هشت ماهی در اداره «سمعی و بصری» وزارت کشاورزی آن زمان، فعالیت کرد؛ هرچند بعدها به وزارت فرهنگ رفت و در انزوای خویش با شعر و نقاشی و خطاطی در طبیعت بکر کاشان به سر برد؛ اما فعالیت کوتاه اما پُربار او در این حوزه، نشان‌دهنده اهمیت و تأثیرگذاری این افراد در ارتقای جایگاه روابط‌عمومی است.

سرمایه‌ای به نام اعتماد

روابط‌عمومی در هر زمان و مکان، با تعهد و نوآوری، نقشی کلیدی در توسعه پایدار و ارتقای جایگاه هر سازمان ایفا می‌کند. هر روابط‌عمومی باتوجه‌به ظرفیت‌ها و امکانات در دسترس، همگام با فناوری‌های نوین بر محور ارتباطات مؤثر، مشارکت‌مداری و اطلاع مداری حرکت می‌کند و در نقش یک آینه تمام‌نمای، تلاشش بر این است تا با افزایش آگاهی، سرمایه‌ای به نام «اعتماد» برای یک مجموعه خلق کند.

دراین‌بین، روابط‌عمومی صنعت نیشکر به‌عنوان یکی از روابط‌عمومی‌های بزرگ از منظر گستردگی و نوع فعالیت، در خلق این «اعتماد»، توانسته از یک نهاد یک‌سویه عبور کرده و سیاست «روابط‌عمومی تحلیل‌گر» و مخاطب‌محور را در پیش بگیرد.
نقش روابط‌عمومی در شرکت توسعه نیشکر از منظر گستردگی ارتباطی آن، با سایر نهادها متفاوت است.

براین‌اساس، راهبرد «هر نیشکری، یک روابط‌عمومی» با مشارکت خانواده ۱۰۰ هزارنفری نیشکر، فرصتی بی‌نظیر برای ارتقای جایگاه صنعت نیشکر در افکار عمومی و ایجاد روابطی پایدار و سازنده با ذی‌نفعان مختلف این صنعت فراهم کرده است؛ این راهبرد به تحقق اهداف بلندمدت صنعت نیشکر و رونق هر چه بیشتر آن کمک می‌کند.

هزار نکته باریک‌تر ز مو

با اتخاذ چنین رویکردی، روابط‌عمومی صنعت نیشکر را می‌توان در این دو کلمه خلاصه کرد؛ «دیپلماسی شیرین». دو کلمه‌ای که به قول شاعری شیرین‌سخن، «هزار نکته باریک‌تر ز مو» در آن نهفته دارد. عبور از ارتباطی یک‌سویه، اولین گذرگاهِ تحقق این دیپلماسی بود. این روابط‌عمومی بر پایه روش‌های نوین و همچنین دیدگاه تعاملی مدیران نیشکری، با درپیش‌گرفتن سیاستی مخاطب‌محور و دوسویه، گام در این وادی گذاشته و تصویرگر دستاوردهای شیرین صنعت نیشکر از شمال تا جنوبِ شکرستان ایران شده است.

مناسبتِ اردیبهشتی روز ارتباطات و روابط‌عمومی، فرصتی برای اندیشیدن و برنامه‌ریزی دوباره برای حرکت در این مسیر است که بر پایه شیوه‌ای که چهره‌هایی مثل دکتر نطقی بینان نهادند و همچنین بهره‌گیری از روش‌های نوین ارتباطی، به اعتلای بیشتر جایگاه روابط‌عمومی‌ها ختم شود.

در این روز، ضمن قدردانی از تلاش‌های بی‌دریغ فعالان عرصه روابط‌عمومی، بار دیگر بر این نکته تأکید می‌شود که اطلاع‌رسانی و نشر گسترده آگاهی در صنعت نیشکر در گرو نگاه جمعی و تحقق راهبرد «هر نیشکری به‌مثابه یک روابط‌عمومی» است.

لینک کوتاه
https://www.sugarcane.ir/?p=148540

مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم





For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

رکورد تصفیه شکر

آخرین اخبار

«شهد رسانه» رقابتی‌ترین جشنواره مطبوعاتی خوزستان

جلوه‌ی یکی شدن صنعت و جوامع محلی

جنبشِ پرچم‌های نیشکر در سایه شکوه پرچم ایران در هفته بسیج

طنین صدای خواننده نیشکری در «شکرستان»

به روایت تصویر/ بازدید مدیران، هیأت پذیرش فرابورس و سهامداران از کشت و صنعت‌های نیشکری

شکرستانِ ایران با نابغه کوچک شادگانی شیرین‌تر شد

جهانگرد «عمانی» با موتور به شکرستان آمد

سخنورِ شکرگفتارِ شکرستان

شورِ اهالی شکرستان از نمایشِ شیرین رکورددار روپایی

حمایت بانک‌ها از توسعه پایدار صنعت نیشکر

نگاه‌ها به صنعت نیشکر تغییر خواهد کرد

صنعت نیشکر روی ریل سود دهی

نیشکر نقش کلیدی در اقتصاد کشور دارد

رشد سودآوری صنعت نیشکر در سه سال گذشته

حمایت تمام قد سهامداران از صنعت نیشکر

دومین شماره ویژه‌نامه جشنواره شکرستان 1401 منتشر شد

دومین جشنواره ملی برداشت نیشکر در خوزستان افتتاح شد

پوستر دومین جشنواره ملی شکرستان رونمایی شد/ جشنواره برداشت نیشکر بین‌المللی می‌شود

دومین جشنواره قاب سبز با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد

همسایگان نیشکر در کانون توجه «شکرستان»

صنعت نیشکر افتخار ایران است/ شکرستان ابتکاری نو در گردشگری همگام با تولید است

در آستانه 32سالگی تولد توسعه نیشکرجشن ملی برداشت نیشکر، جشنواره شکرستان به ایستگاه دوم رسید

اختتامیه جشنواره شهدِ رسانه برگزار می‌شود / ضرورت ورود صنایع به برگزاری جشنواره‌های تخصصی

اولین ویژه نامه جشنواره شکرستان منتشر شد

سال شکوفایی صنعت نیشکر

نگاهی به ایام برگزاری جشنواره شکرستان؛ مجالی برای همگرایی هنر و صنعت

جشنواره شکرستان عامل مهمی برای پیوند صنعت و فرهنگ است

جشنواره شکرستان امسال متمایز با گذشته انجام می‌شود

وب سایت دومین جشنواره ملی برداشت نیشکر فعال شد

دونده‌های نیشکر بر سکوی سوم کشور

بیش از 5 میلیون زنبور تلنموس تولید شد

دومین جشنواره «قاب سبز» تمدید شد

تولید شکر از مرز 500 هزار تن فراتر می‌رود

نشانِ «حلال» بر «شادیانه» نیشکر دهخدا

نیشکر صنعتی دوست‌دار محیط‌زیست است

تحقق تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در نیشکر امیرکبیر

گام علمی متخصصان نیشکری برای رفع مشکل تصفیه‌خانه‌ها

شرکت‌های نیشکری در مسیر صیانت از محیط‌ زیست

هستیم بر آن عهد که بستیم / کارگران هفت‌تپه مشغول کار هستند

امسال روز “پاک” نداشته‌ایم/ آلودگی هوای خوزستان؛ روز به روز بدتر از دیروز

شماره ششم فصلنامه «شهد» منتشر شد

پرافتخارترین تیم فوتبال کارگری خوزستان در رقابت‌های کشوری

نیشکر سلمان فارسی بر سکوی اول ایستاد

تقویت روحیه نشاط و افزایش راندمان کاری نیشکری‌ها با توسعه ورزش کارگری

واحد کنترل کیفیت آبان بسپار توسعه نمونه کشوری شد/ معاون اول رییس جمهور از مدیرعامل توسعه نیشکر تقدیر کرد/دکتر ناصری: محصولات نیشکری از استانداردهای جهانی برخوردارند

همه چیز برای تولید مطلوب شکر مهیاست/ بازسازی کارخانه شکر ۷۰ درصد پیشرفت داشته است

کشت نیشکر در قدیمی‌ترین کارخانه تولید شکر در کشور +فیلم

اجرای طرح آبیاری زیر سطحی در کشت و صنعت‌های نیشکری

کشت و صنعت امیرکبیر فاتح چهارمین دوره لیگ فوتسال نیشکر شد

راه‌اندازی 2 رشته جدید در مرکز علمی کاربردی نیشکر/دکتر آل‌کثیر: افزایش بهره‌وری در صنعت نیشکر هدف اصلی این مرکز علمی است 

هفت‌تپه در مدار امید/دکتر ناصری: هدف‌مان رسیدن به تولید با تمام ظرفیت است

تولید شکر سفید از ظرفیت اسمی ۷۰۰ هزار تن عبور کرد / دکتر ناصری: افزایش بهره‌وری بر پایه دانش هدف‌ صنعت نیشکر در تولید محصولات است

بدریه؛ ماه تمام کارون

افزایش کیفیت و کمیت محصولات تولیدی نیشکر با فناوری انرژی هسته‌ای/ یک درصد کاهش ضایعات معادل صرفه‌جویی هفت هزار تن شکر است

گزارش تصویری: بازدید معاون سازمان انرژی اتمی ایران از شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی

شتاب علمی صنعت نیشکر کم‌نظیر است

حمایت همه جانبه دولت از صنعت توسعه نیشکر

امتداد حماسه دفاع مقدس در جبهه تولید

اربعین رمز پویایی تفکر عاشورایی است

استمرار خدمات‌رسانی موکب‌های نیشکر تا بازگشت زائران حسینی

اینجا همه قدم‌ها «للحسین» است

از طراحی سامانه پایش «مکان‌مند» تا ایجاد ایستگاه تحقیقاتی نیشکر در چابهار

صنعت نیشکر در تولید الکل طبی رکورد زد

موکب‌های نیشکر، قدمگاه عاشقان حسین می‌شود/ کاشت نهال در جوار موکب نیشکر/تاکید دکتر ناصری بر خدمات‌رسانی مطلوب به زائران اباعبدالله

از دستگاه بومی «پالایش شربت نیشکر» رونمایی شد

کسب مقام برتر پایگاه بسیج شرکت سلمان فارسی در جشنواره مالک اشتر ۱۴۰۰

اجرای گسترده طرح آبیاری زیرسطحی در مزارع نیشکر پس از موفقیت اولیه

بازدید مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی از نمایشگاه هفته دولت

شیرین‌ مثلِ نیشکر

تولید دانش‌بنیان، محور فعالیت صنعت نیشکر