یادداشتی به مناسبت روز روابط‌عمومی و ارتباطات؛

ضرورت گذر از ارتباطات سنتی و حرکت به سمت اطلاع‌رسانی نوین/ایجاد سرمایه‌ای به نام اعتماد مردم/هر نیشکری به‌مثابه یک سفیر آگاهی‌بخش

روابط‌عمومی را اتاق فکر و قلب تپنده یک سازمان می‌نامند؛ این را اساتید علوم ارتباطات می‌گویند و گاه‌گاهی عناوینی مثل گوش شنوا، چشم بینا و زبان گویا به آن نسبت می‌دهند. کار این روابط‌عمومی چه در نقش یک قلب تپنده و چه در موقعیت زبان گویا، ایجاد همدلی در درون و قضاوت عادلانه در بیرون است.

InShot_20240516_115619924

• دکتر ولید آلبوناصر

مدیر روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی

 

روابط‌عمومی را اتاق فکر و قلب تپنده یک سازمان می‌نامند؛ این را اساتید علوم ارتباطات می‌گویند و گاه‌گاهی عناوینی مثل گوش شنوا، چشم بینا و زبان گویا به آن نسبت می‌دهند. کار این روابط‌عمومی چه در نقش یک قلب تپنده و چه در موقعیت زبان گویا، ایجاد همدلی در درون و قضاوت عادلانه در بیرون است.

خوزستان، خاستگاه و مهد روابط‌عمومی ایران است و حضور چهره‌هایی صاحب‌نام همچون دکتر حمید نطقی، ابوالقاسم حالت، ابراهیم گلستان، محمدعلی موحد، هوشنگ پزشک‌نیا و نجف دریابندری در این عرصه، بر منزلت و جایگاه آن افزوده است.

البته این حوزه در همه زمان‌ها، افرادی برجسته از اهالی فرهنگ و ادب را به خود دیده است؛ یکی از این چهره‌ها، سهراب سپهری، شاعر آب و آیینه، است که هشت ماهی در اداره «سمعی و بصری» وزارت کشاورزی آن زمان، فعالیت کرد؛ هرچند بعدها به وزارت فرهنگ رفت و در انزوای خویش با شعر و نقاشی و خطاطی در طبیعت بکر کاشان به سر برد؛ اما فعالیت کوتاه اما پُربار او در این حوزه، نشان‌دهنده اهمیت و تأثیرگذاری این افراد در ارتقای جایگاه روابط‌عمومی است.

سرمایه‌ای به نام اعتماد

روابط‌عمومی در هر زمان و مکان، با تعهد و نوآوری، نقشی کلیدی در توسعه پایدار و ارتقای جایگاه هر سازمان ایفا می‌کند. هر روابط‌عمومی باتوجه‌به ظرفیت‌ها و امکانات در دسترس، همگام با فناوری‌های نوین بر محور ارتباطات مؤثر، مشارکت‌مداری و اطلاع مداری حرکت می‌کند و در نقش یک آینه تمام‌نمای، تلاشش بر این است تا با افزایش آگاهی، سرمایه‌ای به نام «اعتماد» برای یک مجموعه خلق کند.

دراین‌بین، روابط‌عمومی صنعت نیشکر به‌عنوان یکی از روابط‌عمومی‌های بزرگ از منظر گستردگی و نوع فعالیت، در خلق این «اعتماد»، توانسته از یک نهاد یک‌سویه عبور کرده و سیاست «روابط‌عمومی تحلیل‌گر» و مخاطب‌محور را در پیش بگیرد.
نقش روابط‌عمومی در شرکت توسعه نیشکر از منظر گستردگی ارتباطی آن، با سایر نهادها متفاوت است.

براین‌اساس، راهبرد «هر نیشکری، یک روابط‌عمومی» با مشارکت خانواده ۱۰۰ هزارنفری نیشکر، فرصتی بی‌نظیر برای ارتقای جایگاه صنعت نیشکر در افکار عمومی و ایجاد روابطی پایدار و سازنده با ذی‌نفعان مختلف این صنعت فراهم کرده است؛ این راهبرد به تحقق اهداف بلندمدت صنعت نیشکر و رونق هر چه بیشتر آن کمک می‌کند.

هزار نکته باریک‌تر ز مو

با اتخاذ چنین رویکردی، روابط‌عمومی صنعت نیشکر را می‌توان در این دو کلمه خلاصه کرد؛ «دیپلماسی شیرین». دو کلمه‌ای که به قول شاعری شیرین‌سخن، «هزار نکته باریک‌تر ز مو» در آن نهفته دارد. عبور از ارتباطی یک‌سویه، اولین گذرگاهِ تحقق این دیپلماسی بود. این روابط‌عمومی بر پایه روش‌های نوین و همچنین دیدگاه تعاملی مدیران نیشکری، با درپیش‌گرفتن سیاستی مخاطب‌محور و دوسویه، گام در این وادی گذاشته و تصویرگر دستاوردهای شیرین صنعت نیشکر از شمال تا جنوبِ شکرستان ایران شده است.

مناسبتِ اردیبهشتی روز ارتباطات و روابط‌عمومی، فرصتی برای اندیشیدن و برنامه‌ریزی دوباره برای حرکت در این مسیر است که بر پایه شیوه‌ای که چهره‌هایی مثل دکتر نطقی بینان نهادند و همچنین بهره‌گیری از روش‌های نوین ارتباطی، به اعتلای بیشتر جایگاه روابط‌عمومی‌ها ختم شود.

در این روز، ضمن قدردانی از تلاش‌های بی‌دریغ فعالان عرصه روابط‌عمومی، بار دیگر بر این نکته تأکید می‌شود که اطلاع‌رسانی و نشر گسترده آگاهی در صنعت نیشکر در گرو نگاه جمعی و تحقق راهبرد «هر نیشکری به‌مثابه یک روابط‌عمومی» است.

لینک کوتاه
https://www.sugarcane.ir/?p=148540

مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم





For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

رکورد تصفیه شکر

آخرین اخبار

ایجاد فضای مناسب آموزشی در مرکز علمی کاربردی نیشکر

برپایی موکب یاس کبود از سوی شرکت آبان بسپار توسعه

گرامیداشت دومین سالروز شهادت سردار سلیمانی در کشت و صنعت میرزا کوچک خان

برگزاری مراسم دومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی در شرکت نیشکر هفت تپه

رونمایی از حکاکی چهره سردار دل‌ها روی MDF نیشکر

جام قهرمانی به نیشکر دهخدا رسید

حل مشکلات مردم با کار جهادی ثمره مکتب شهید سلیمانی است

از رونمایی دستگاه انتقال مُلاس به وسیله فشار هوا تا ساخت سیستم هشداردهنده ذرات آلاینده به موتور برای اولین بار در ایران

تبدیل چالش‌ها به فرصت رشد و توسعه در صنعت نیشکر

تاکید دکتر ناصری بر ضرورت تدوین سند راهبردی فرهنگی

گزارش تصویری حضور شرکت توسعه نیشکر در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری استان خوزستان

افزایش رشد کمی و کیفی مزارع نیشکر هفت‌تپه با ایجاد تغییر در الگوی کشت

با شیوه‌های نوین بهره‌وری در صنعت نیشکر ارتقا می‌یابد

تحقیق و پژوهش چراغ راه رونق تولید در صنعت نیشکر است

چشم‌انداز صنعت نیشکر روشن و امیدوارکننده است

نمایش دستاوردهای تحقیقاتی نیشکر در نمایشگاه بین‌المللی خوزستان

پیگیری پرداخت خسارت‌های ناشی از سیلاب به صنعت توسعه نیشکر

چشم‌انداز سوددهی نیشکر با وجود بحران خشکسالی روشن است

ایمن ترابر نیشکر وارد شبکه حمل‌ونقل بین‌المللی می‌شود

بازدید وزیر راه از غرفه ایمن ترابر نیشکر در نمایشگاه حمل‌ونقل

ظرفیت‌سازی گسترده در صنعت نیشکر با فعال‌شدن ناوگان حمل‌ونقل

افتتاح پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته با حضور شرکت ایمن ترابر توسعه نیشکر

حضور فعال «ایمن ترابر» نیشکر در نمايشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل

۲۵ هزار تن به ظرفیت انبار شکر نیشکر فارابی افزوده شد/ذخیره و توزیع مناسب شکر با افزایش ظرفیت انبار واحدهای نیشکری

جام قهرمانی مسابقات مینی‌فوتبال به تیم معاونت کشاورزی رسید

تزریق 55 مگاوات برق تولید نیروگاه‌ها و دیزل ژنراتورها به شبکه برق

هدایت تیم والیبال ساحلی نوجوانان کشور به یک نیشکری سپرده شد

تأکید دکتر ناصری بر نقش نیشکر در احیای زمین‌های شور

آدینه‌ی پاییزی اهواز با «شکرستان ایران» شیرین شد

نیشکر الگوی موفق یک صنعت سبز است

اقدامات نیشکر در تولید و محرومیت‌زدایی جهادی است

سوددهی نیشکر علیرغم بحران‌ها نشانگر مدیریت هماهنگ و کار تیمی همدلانه است

حقوق آبان کارگران هفت‌تپه پرداخت شد

واکنش معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به جشنواره شکرستان ۱۴۰۰

افزایش بهره‌وری در صنعت نیشکر با آموزش نیروهای ماهر

برندگان اولین مسابقه عکاسی حیات در نیشکر اعلام شدند

سرشاخه‌های نیشکر مرهمی بر رنجِ خشکسالی عشایر شد

تولیدات نیشکر در صدر استانداردهای ملی

بسیج مظهر وحدت و نماد محرومیت‌زدایی است

نیشکر منشا شیرینی و حلاوت در جامعه است

پرونده خوزی‌ها درباره جشنواره مطبوعاتی “شهد رسانه” و اولین جشنواره ملی برداشت نیشکر در خوزستان “شکرستان 1400”

شماره جدید فصلنامه «شَهد» منتشر شد

ویژه‌نامه اولین جشنواره «شکرستان ۱۴۰۰» منتشر شد

کتابچه آثار برگزیده اولین جشنواره «شهد رسانه» منتشر شد

نقشِ نیشکر بر بوم سبز نقاشان خوزستان

اشتراکِ هیجان گردشگری نیشکر در شبکه‌های اجتماعی

گردشگری نیشکر همگام با تولید رونق می‌یابد/ تولید شکر امسال به زودی روانه بازار می‌شود

اولین جشنواره «شهد رسانه» به کار خود پایان داد

صدای پای ركاب در مسیر سبز نیشکر

اولین تور عکاسی نیشکر برگزار شد

گزارش تصویری از اولین جشنواره ملی نیشکر/ شکرستان1400

گام علمی پژوهش‌گران برای رونق گردشگری نیشکر

محفل گرم گردشگری در رویش اولین جشنواره نیشکر

بهره‌مندی روستاهای پیرامون نیشکر از رونق گردشگری

عمل به مسئولیت‌های اجتماعی در اولویت نیشکر قرار دارد/ نقش مهم الکل نیشکر در پدافند غیرعامل

آیت‌الله رئیسی: مشکلات هفت‌تپه حل شد و پرداخت حقوق کارگران سامان یافت

۵۰ هزار تن شکر سفید در شرکت توسعه نیشکر تولید شد

«شکرستان ۱۴۰۰» را در سایت اولین جشنواره ملی برداشت نیشکر ببینید

با ورود گردشگر به نیشکر، آینده‌ای درخشان در منطقه رقم می‌خورد/یک روستای پیرامونی نیشکر، پایلوت گردشگری روستایی می شود

مراسم رونمایی از پوستر جشنواره ملی برداشت نیشکر

ثبت جشنواره برداشت نیشکر در تقویم ملی رویدادهای گردشگری کشور

پوستر جشنواره ملی برداشت نیشکر رونمایی شد

حقوق مهرماه کارگران هفت‌تپه پرداخت شد

انعکاس آخرین فعالیت‌های شرکت توسعه نیشکر از زبان دکتر عبدعلی ناصری مدیرعامل شرکت در نشریه انگلیسی زبان IRAN NEWS

نیشکر هفت تپه در مسیر شکوفایی

شرکت هفت‌تپه سودده می‌شود/ حقوق مهرماه کارگران به‌زودی پرداخت می‌شود

استاندار خوزستان: هفت‌تپه در شرایط پایداری قرار دارد

ابراز خرسندی رئیس دستگاه قضا از وضعیت مدیریتی هفت‌تپه

رونق تولید با شروع کشت نیشکر در کشت و صنعت هفت تپه

ارسال کمک‌های نیشکر به مناطق زلزله‌زده اندیکا