یادداشتی به مناسبت روز روابط‌عمومی و ارتباطات؛

ضرورت گذر از ارتباطات سنتی و حرکت به سمت اطلاع‌رسانی نوین/ایجاد سرمایه‌ای به نام اعتماد مردم/هر نیشکری به‌مثابه یک سفیر آگاهی‌بخش

روابط‌عمومی را اتاق فکر و قلب تپنده یک سازمان می‌نامند؛ این را اساتید علوم ارتباطات می‌گویند و گاه‌گاهی عناوینی مثل گوش شنوا، چشم بینا و زبان گویا به آن نسبت می‌دهند. کار این روابط‌عمومی چه در نقش یک قلب تپنده و چه در موقعیت زبان گویا، ایجاد همدلی در درون و قضاوت عادلانه در بیرون است.

InShot_20240516_115619924

• دکتر ولید آلبوناصر

مدیر روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی

 

روابط‌عمومی را اتاق فکر و قلب تپنده یک سازمان می‌نامند؛ این را اساتید علوم ارتباطات می‌گویند و گاه‌گاهی عناوینی مثل گوش شنوا، چشم بینا و زبان گویا به آن نسبت می‌دهند. کار این روابط‌عمومی چه در نقش یک قلب تپنده و چه در موقعیت زبان گویا، ایجاد همدلی در درون و قضاوت عادلانه در بیرون است.

خوزستان، خاستگاه و مهد روابط‌عمومی ایران است و حضور چهره‌هایی صاحب‌نام همچون دکتر حمید نطقی، ابوالقاسم حالت، ابراهیم گلستان، محمدعلی موحد، هوشنگ پزشک‌نیا و نجف دریابندری در این عرصه، بر منزلت و جایگاه آن افزوده است.

البته این حوزه در همه زمان‌ها، افرادی برجسته از اهالی فرهنگ و ادب را به خود دیده است؛ یکی از این چهره‌ها، سهراب سپهری، شاعر آب و آیینه، است که هشت ماهی در اداره «سمعی و بصری» وزارت کشاورزی آن زمان، فعالیت کرد؛ هرچند بعدها به وزارت فرهنگ رفت و در انزوای خویش با شعر و نقاشی و خطاطی در طبیعت بکر کاشان به سر برد؛ اما فعالیت کوتاه اما پُربار او در این حوزه، نشان‌دهنده اهمیت و تأثیرگذاری این افراد در ارتقای جایگاه روابط‌عمومی است.

سرمایه‌ای به نام اعتماد

روابط‌عمومی در هر زمان و مکان، با تعهد و نوآوری، نقشی کلیدی در توسعه پایدار و ارتقای جایگاه هر سازمان ایفا می‌کند. هر روابط‌عمومی باتوجه‌به ظرفیت‌ها و امکانات در دسترس، همگام با فناوری‌های نوین بر محور ارتباطات مؤثر، مشارکت‌مداری و اطلاع مداری حرکت می‌کند و در نقش یک آینه تمام‌نمای، تلاشش بر این است تا با افزایش آگاهی، سرمایه‌ای به نام «اعتماد» برای یک مجموعه خلق کند.

دراین‌بین، روابط‌عمومی صنعت نیشکر به‌عنوان یکی از روابط‌عمومی‌های بزرگ از منظر گستردگی و نوع فعالیت، در خلق این «اعتماد»، توانسته از یک نهاد یک‌سویه عبور کرده و سیاست «روابط‌عمومی تحلیل‌گر» و مخاطب‌محور را در پیش بگیرد.
نقش روابط‌عمومی در شرکت توسعه نیشکر از منظر گستردگی ارتباطی آن، با سایر نهادها متفاوت است.

براین‌اساس، راهبرد «هر نیشکری، یک روابط‌عمومی» با مشارکت خانواده ۱۰۰ هزارنفری نیشکر، فرصتی بی‌نظیر برای ارتقای جایگاه صنعت نیشکر در افکار عمومی و ایجاد روابطی پایدار و سازنده با ذی‌نفعان مختلف این صنعت فراهم کرده است؛ این راهبرد به تحقق اهداف بلندمدت صنعت نیشکر و رونق هر چه بیشتر آن کمک می‌کند.

هزار نکته باریک‌تر ز مو

با اتخاذ چنین رویکردی، روابط‌عمومی صنعت نیشکر را می‌توان در این دو کلمه خلاصه کرد؛ «دیپلماسی شیرین». دو کلمه‌ای که به قول شاعری شیرین‌سخن، «هزار نکته باریک‌تر ز مو» در آن نهفته دارد. عبور از ارتباطی یک‌سویه، اولین گذرگاهِ تحقق این دیپلماسی بود. این روابط‌عمومی بر پایه روش‌های نوین و همچنین دیدگاه تعاملی مدیران نیشکری، با درپیش‌گرفتن سیاستی مخاطب‌محور و دوسویه، گام در این وادی گذاشته و تصویرگر دستاوردهای شیرین صنعت نیشکر از شمال تا جنوبِ شکرستان ایران شده است.

مناسبتِ اردیبهشتی روز ارتباطات و روابط‌عمومی، فرصتی برای اندیشیدن و برنامه‌ریزی دوباره برای حرکت در این مسیر است که بر پایه شیوه‌ای که چهره‌هایی مثل دکتر نطقی بینان نهادند و همچنین بهره‌گیری از روش‌های نوین ارتباطی، به اعتلای بیشتر جایگاه روابط‌عمومی‌ها ختم شود.

در این روز، ضمن قدردانی از تلاش‌های بی‌دریغ فعالان عرصه روابط‌عمومی، بار دیگر بر این نکته تأکید می‌شود که اطلاع‌رسانی و نشر گسترده آگاهی در صنعت نیشکر در گرو نگاه جمعی و تحقق راهبرد «هر نیشکری به‌مثابه یک روابط‌عمومی» است.

لینک کوتاه
https://www.sugarcane.ir/?p=148540

مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم





For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

رکورد تصفیه شکر

آخرین اخبار

تحویل اسناد مالکیت نیشکر به مدیرعامل توسعه نیشکر

هنگامی‌که نیشکر به زبان مردم سخن می‌گوید/ جشنواره‌ای که مرز میان فرهنگ و صنعت را بازتعریف می‌کند

فوتبالیست نیشکری به عنوان بهترین بازیکن مسابقات جهانی فوتبال کارگری انتخاب شد

نیشکر قهرمان جهان شد

روایت تازه‌ای از نیشکر و تاب‌آوری اقتصاد ملی

فوتبالیست‌های نیشکر با پرچم ایران راهی رقابت‌های جهانی دبی شدند

شرکت توسعه نیشکر در مراسم روز ملی استاندارد درخشید

پذیرش دومین شرکت زیرمجموعه توسعه نیشکر در فرابورس ایران/ گام بلند توسعه نیشکر به‌سوی بازار سرمایه

نمایشگاه صنعت چوب مشهد میزبان نوآوری‌ نیشکر در تولید ام.دی.اف شد

شاعران و داستان‌نویسان از نیشکر فارابی بازدید کردند/ خوزستان میزبان هنرمندان در سومین شکرستان ادبی شد

امروز «لوح سبز جنوب» افتخار صنعت کشور است

افزایش بهره‌وری و حرکت به‌سوی ظرفیت اسمی در کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه

عکاسان کشوری از ظرفیت‌های صنعت نیشکر بازدید کردند

رزمایش کمک‌های مؤمنانه در شرکت توسعه نیشکر برگزار شد

دومین دوره لیگ دارت نیشکر آغاز شد / درخشش تیم امیرکبیر در مرحله نخست

رکوردشکنی نیشکر دعبل خزاعی با تولید ۲۱۸ هزار تن شکر سفید

ثبت دستاورد تاریخی با تولید ۱۱۲ هزار مترمکعب ام.دی‌اف

از پوستر سومین جشنواره ادبی شکرستان در اهواز رونمایی شد/ تأکید بر اولویت فرهنگ در کنار مسئولیت‌های اجتماعی صنایع

فرمانده سپاه ولیعصر (عج) خوزستان از مدیرعامل توسعه نیشکر تقدیر کرد

نماینده نیشکر، صدرنشین مسابقات قرائت قرآن منطقه‌ای شد

چهارمین دوره مسابقات قرآنی نیشکر برگزار می‌شود

توزیع ۸ هزار کیف و بسته نوشت‌افزار میان دانش‌آموزان نیازمند مناطق همجوار نیشکر

صرفه‌جویی ۳۰ درصدی با جایگزینی لامپ‌های کم‌مصرف در واحدهای نیشکری

 تولید شکر سفید برای نخستین‌بار از ۸۶۶ هزار تُن گذشت

انبار ۳۵ هزار تنی شکر کشت و صنعت امیرکبیر به بهره‌برداری رسید

بزرگترین رویداد ورزشی نیشکر به ایستگاه پایانی رسید

فراخوان بخش‌های رقابتی جشنواره ملی شکرستان منتشر شد

غرفه نیشکر در نمایشگاه هفته دولت به روایت تصویر

نیشکر با محصولات متنوع در کانون توجه بازدیدکنندگان/ از پایش ماهواره‌ای تا شکر طعم‌دار؛ جلوه‌های نوین نیشکر در تولید پایدار

نیشکر، بازوی توانمند اقتصاد ملی در تحقق اهداف بلند انقلاب اسلامی

چه تعداد درخت کاشته‌ایم؟

اینجا یک جنگل نفس می‌کشد

یک تیم 26 هزارنفری

شرکت سدادفام نیشکر قهرمان جشنواره فرهنگی ورزشی نیشکر شد

۲۰ هزار زائر اربعین میهمان روزانه موکب‌های نیشکر/ خدمت‌رسانی تا بازگشت زوار ادامه دارد

بهسازی محور حیاتی شعیبیه کلید خورد

نیشکر، هم‌پای خیل عاشقان حسینی در مسیر کربلا

افزایش ضریب ایمنی تولید الکل طبی با فنّاوری روز دنیا

راویان امید، منادیان اقتدار وطن

چهارمین سال خدمت‌رسانی؛ بزرگترین موکب نیشکری‌ها در مسیر شلمچه برپا شد

نیشکر مهیای استقبال از زائران اربعین شد

بی‌سابقه‌ترین میزان تولید ام.دی.اف از باگاس نیشکر ثبت شد/دکتر ناصری: لوح سبز جنوب نمونه‌ای موفق از انسجام سازمانی است

از جنگل‌های اکالیپتوس تا «ولتاژ شیرین» برق به روایت فصلنامه تخصصی نیشکر

نیشکری‌ها قهرمان مسابقات فوتسال کارگران خوزستان شدند

در خط مقدم «پدافند» اقتصادی

تیم هفت‌تپه قهرمان لیگ شطرنج نیشکر شد / چهار مقام انفرادی برای ورزشکاران این تیم

تولید بیش از ۷۲۱ هزار تن شکر سفید در توسعه نیشکر

نخستین محموله خوراک دام نیشکری ایران به عراق صادر شد

یک ایران، در پناه پرچم سرخ عاشورا

تولید؛ خط مقدم جهاد اقتصادی / تأکید مدیرعامل توسعه نیشکر بر افزایش بهره‌وری در مزارع نیشکر

بازدید مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر از مزارع و ایستگاه‌های پمپاژ آب در کشت و صنعت‌های جنوبی / روند عملیات «داشت» نیشکر در سال زراعی جاری بررسی شد

سربلند و پرصلابت برای پاسخی کوبنده ایستاده‌ایم

تأکید بر تداوم حمایت هدفمند از صنعت نیشکر و تکمیل زنجیره تولید/دکتر ناصری: روند رشد نیشکر علیرغم خشکسالی مطلوب است

مشارکت فعال نیشکر در توسعه سرانه آموزشی با ساخت ۱۴ مدرسه

دهه‌ای به بلندای ایمان؛ از خضوع ابراهیمی تا شکوه غدیر

بزرگمردی از جنس عشق و ایمان

نشان ملی اقتصاد مقاومتی به مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر اهدا شد

نیشکر با کسب ۱۷ مقام پیشگام روابط‌عمومی‌های خوزستان شد

نیشکر در سطح کشور بی‌نظیر است/ امسال سودآوری ۱۰۰ درصدی نیشکر محقق خواهد شد

نیشکر به یکی از ارزنده‌ترین سهام بازار سرمایه تبدیل می‌شود

سود تجمیعی فراتر از پیش‌بینی بودجه شد/ تحقق ۶۰ درصدی سود نیشکر در میان‌دوره

کام سهامداران نیشکر شیرین شد/ پرداخت زودتر از موعد سود سهامداران نیشکر / دکتر ناصری: به وعده‌مان به سهامداران پایبند بودیم

رکورد تاریخی در صنعت چوب کشور رقم خورد

روابط‌عمومی‌ها مشعل‌دار صداقت، عقلانیت و امید هستند

نمایش توان فناورانه نیشکر با محصولات دارویی صادرات‌محور

آگهی دعوت صاحبان سهام به مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی آن

روابط‌عمومی، پیشانی سازمان است / پیش‌بینی سود ۱۱ هزار میلیاردتومانی در سال جاری

کارگر نیشکری، کارگر نمونه ملی شد

مدیران نیشکر، افسران جنگ اقتصادی‌اند/ تأکید بر نقش راهبردی نیشکر در تحقق اقتصاد مقاومتی

برداشت چغندر از مزارع آیشی نیشکر