یادداشتی به مناسبت روز روابط‌عمومی و ارتباطات؛

ضرورت گذر از ارتباطات سنتی و حرکت به سمت اطلاع‌رسانی نوین/ایجاد سرمایه‌ای به نام اعتماد مردم/هر نیشکری به‌مثابه یک سفیر آگاهی‌بخش

روابط‌عمومی را اتاق فکر و قلب تپنده یک سازمان می‌نامند؛ این را اساتید علوم ارتباطات می‌گویند و گاه‌گاهی عناوینی مثل گوش شنوا، چشم بینا و زبان گویا به آن نسبت می‌دهند. کار این روابط‌عمومی چه در نقش یک قلب تپنده و چه در موقعیت زبان گویا، ایجاد همدلی در درون و قضاوت عادلانه در بیرون است.

InShot_20240516_115619924

• دکتر ولید آلبوناصر

مدیر روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی

 

روابط‌عمومی را اتاق فکر و قلب تپنده یک سازمان می‌نامند؛ این را اساتید علوم ارتباطات می‌گویند و گاه‌گاهی عناوینی مثل گوش شنوا، چشم بینا و زبان گویا به آن نسبت می‌دهند. کار این روابط‌عمومی چه در نقش یک قلب تپنده و چه در موقعیت زبان گویا، ایجاد همدلی در درون و قضاوت عادلانه در بیرون است.

خوزستان، خاستگاه و مهد روابط‌عمومی ایران است و حضور چهره‌هایی صاحب‌نام همچون دکتر حمید نطقی، ابوالقاسم حالت، ابراهیم گلستان، محمدعلی موحد، هوشنگ پزشک‌نیا و نجف دریابندری در این عرصه، بر منزلت و جایگاه آن افزوده است.

البته این حوزه در همه زمان‌ها، افرادی برجسته از اهالی فرهنگ و ادب را به خود دیده است؛ یکی از این چهره‌ها، سهراب سپهری، شاعر آب و آیینه، است که هشت ماهی در اداره «سمعی و بصری» وزارت کشاورزی آن زمان، فعالیت کرد؛ هرچند بعدها به وزارت فرهنگ رفت و در انزوای خویش با شعر و نقاشی و خطاطی در طبیعت بکر کاشان به سر برد؛ اما فعالیت کوتاه اما پُربار او در این حوزه، نشان‌دهنده اهمیت و تأثیرگذاری این افراد در ارتقای جایگاه روابط‌عمومی است.

سرمایه‌ای به نام اعتماد

روابط‌عمومی در هر زمان و مکان، با تعهد و نوآوری، نقشی کلیدی در توسعه پایدار و ارتقای جایگاه هر سازمان ایفا می‌کند. هر روابط‌عمومی باتوجه‌به ظرفیت‌ها و امکانات در دسترس، همگام با فناوری‌های نوین بر محور ارتباطات مؤثر، مشارکت‌مداری و اطلاع مداری حرکت می‌کند و در نقش یک آینه تمام‌نمای، تلاشش بر این است تا با افزایش آگاهی، سرمایه‌ای به نام «اعتماد» برای یک مجموعه خلق کند.

دراین‌بین، روابط‌عمومی صنعت نیشکر به‌عنوان یکی از روابط‌عمومی‌های بزرگ از منظر گستردگی و نوع فعالیت، در خلق این «اعتماد»، توانسته از یک نهاد یک‌سویه عبور کرده و سیاست «روابط‌عمومی تحلیل‌گر» و مخاطب‌محور را در پیش بگیرد.
نقش روابط‌عمومی در شرکت توسعه نیشکر از منظر گستردگی ارتباطی آن، با سایر نهادها متفاوت است.

براین‌اساس، راهبرد «هر نیشکری، یک روابط‌عمومی» با مشارکت خانواده ۱۰۰ هزارنفری نیشکر، فرصتی بی‌نظیر برای ارتقای جایگاه صنعت نیشکر در افکار عمومی و ایجاد روابطی پایدار و سازنده با ذی‌نفعان مختلف این صنعت فراهم کرده است؛ این راهبرد به تحقق اهداف بلندمدت صنعت نیشکر و رونق هر چه بیشتر آن کمک می‌کند.

هزار نکته باریک‌تر ز مو

با اتخاذ چنین رویکردی، روابط‌عمومی صنعت نیشکر را می‌توان در این دو کلمه خلاصه کرد؛ «دیپلماسی شیرین». دو کلمه‌ای که به قول شاعری شیرین‌سخن، «هزار نکته باریک‌تر ز مو» در آن نهفته دارد. عبور از ارتباطی یک‌سویه، اولین گذرگاهِ تحقق این دیپلماسی بود. این روابط‌عمومی بر پایه روش‌های نوین و همچنین دیدگاه تعاملی مدیران نیشکری، با درپیش‌گرفتن سیاستی مخاطب‌محور و دوسویه، گام در این وادی گذاشته و تصویرگر دستاوردهای شیرین صنعت نیشکر از شمال تا جنوبِ شکرستان ایران شده است.

مناسبتِ اردیبهشتی روز ارتباطات و روابط‌عمومی، فرصتی برای اندیشیدن و برنامه‌ریزی دوباره برای حرکت در این مسیر است که بر پایه شیوه‌ای که چهره‌هایی مثل دکتر نطقی بینان نهادند و همچنین بهره‌گیری از روش‌های نوین ارتباطی، به اعتلای بیشتر جایگاه روابط‌عمومی‌ها ختم شود.

در این روز، ضمن قدردانی از تلاش‌های بی‌دریغ فعالان عرصه روابط‌عمومی، بار دیگر بر این نکته تأکید می‌شود که اطلاع‌رسانی و نشر گسترده آگاهی در صنعت نیشکر در گرو نگاه جمعی و تحقق راهبرد «هر نیشکری به‌مثابه یک روابط‌عمومی» است.

لینک کوتاه
https://www.sugarcane.ir/?p=148540

مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم





For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

رکورد تصفیه شکر

آخرین اخبار

تاکید بر همکاری علمی و تبادل دانش کشاورزی و صنعتی / ابراز خرسندی سفیر ارمنستان از کنترل بیولوژیک‌ آفات نیشکر

تاکید بر همکاری علمی و تبادل دانش کشاورزی و صنعتی / ابراز خرسندی سفیر ارمنستان از کنترل بیولوژیک‌ آفات نیشکر

ضرورت تجهیز بخش کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری

اشتغال‌آفرینی همگام با صیانت از محیط‌زیست در صنعت نیشکر

مسابقات ورزشی کارکنان نیشکر فارابی برگزار شد

شناگر نیشکری قهرمان رقابت‌های کارگری کشور شد

برداشت نیشکر در هفت‌تپه آغاز شد/پیش‌بینی افزایش 2 برابری تولید شکر در نیشکر هفت‌تپه

جشنواره در قاب دوربین

نقشِ نیشکر بر بوم سبز نقاشان خوزستان

صدای پای رکاب در شکرستان ایران

لذت پرواز با پاراگلایدر بر فراز مزارع سرسبز نیشکر

طنین آوای کلام الهی در محفل قرآنی نیشکر سلمان فارسی

تولید دانش‌بنیان کود «فسفاته» و «نیتراته» در نیشکر

سرشاخه‌های نیشکر در مسیر جبران کمبود خوراک دام

جام قهرمانی به نیشکر سلمان فارسی رسید

جاده اهواز-آبادان با «نیوجرسی»‌های ساخت نیشکر ایمن می‌شود

لبخند شیرین چغندر به مزارع آیشی نیشکر

به روایت تصویر/ اردوی راهیان پیشرفت در نیشکر سلمان فارسی

ارتقای انگیزه و ایجاد نشاط در خانواده بزرگ نیشکر

مراسم زیارت عاشورا در نیشکر دعبل خزاعی برگزار شد

بازدید دانش‌آموزان اهوازی از کارخانه‌ کشت و صنعت نیشکر

حرکت صنعت نیشکر در مسیر خودکفایی کشور است

به روایت تصویر / بازدید دانش‌آموزان از طرح‌های نیشکر

بازدید دانش‌آموزان خوزستانی در قالب اردوی «راهیان پیشرفت»، از کشت و صنعت‌های نیشکر

تبلور روح امید با دیدن دستاوردهای صنعت نیشکر

صنعت نیشکر میزبان اردوهای «راهیان پیشرفت» شد

نشان عالی مدیر سال به نیشکر دهخدا رسید

نشان «حلال» به شرکت خمیرمایه و الکل رازی اعطا شد

دختر نیشکری قهرمان رقابت‌های بین‌المللی شد

نیشکری‌ها سربازان خط مقدم جهاد اقتصادی

رکورد تولید دیوار بتنی شکسته شد

پذیرش مقاله پژوهشگران نیشکر در کنگره ملی آب و فاضلاب

بنیان توسعه نیشکر بر پایه مطالعات علمی است

ایجاد بِرندی معتبر از نیشکر با فعالیت در میادین ورزشی

تندیس نقره‌ای جایزه ملی انرژی به نیشکر دهخدا رسید

جام قهرمانی کاراته به دختران نیشکری رسید

از پژوهشگر برتر صنعت نیشکر تجلیل شد

پل‌های نیشکر؛ شریان ارتباطی مناطق همجوار/تابلو «پل نیشکر» نصب شد

نصب تله‌های نوری برای مبارزه با آفات نیشکر

بهترین سلاح در مقابله با دشمنان جهاد تبیین و روشنگری است/چرخ صنعت نیشکر در اوج بحران‌ها چرخیده است

مُهر استاندارد در اختتامیه شکرستان ایران

«شهد رسانه» رقابتی‌ترین جشنواره مطبوعاتی خوزستان

جلوه‌ی یکی شدن صنعت و جوامع محلی

جنبشِ پرچم‌های نیشکر در سایه شکوه پرچم ایران در هفته بسیج

طنین صدای خواننده نیشکری در «شکرستان»

به روایت تصویر/ بازدید مدیران، هیأت پذیرش فرابورس و سهامداران از کشت و صنعت‌های نیشکری

شکرستانِ ایران با نابغه کوچک شادگانی شیرین‌تر شد

جهانگرد «عمانی» با موتور به شکرستان آمد

سخنورِ شکرگفتارِ شکرستان

شورِ اهالی شکرستان از نمایشِ شیرین رکورددار روپایی

حمایت بانک‌ها از توسعه پایدار صنعت نیشکر

نگاه‌ها به صنعت نیشکر تغییر خواهد کرد

صنعت نیشکر روی ریل سود دهی

نیشکر نقش کلیدی در اقتصاد کشور دارد

رشد سودآوری صنعت نیشکر در سه سال گذشته

حمایت تمام قد سهامداران از صنعت نیشکر

دومین شماره ویژه‌نامه جشنواره شکرستان 1401 منتشر شد

دومین جشنواره ملی برداشت نیشکر در خوزستان افتتاح شد

پوستر دومین جشنواره ملی شکرستان رونمایی شد/ جشنواره برداشت نیشکر بین‌المللی می‌شود

دومین جشنواره قاب سبز با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد

همسایگان نیشکر در کانون توجه «شکرستان»

صنعت نیشکر افتخار ایران است/ شکرستان ابتکاری نو در گردشگری همگام با تولید است

در آستانه 32سالگی تولد توسعه نیشکرجشن ملی برداشت نیشکر، جشنواره شکرستان به ایستگاه دوم رسید

اختتامیه جشنواره شهدِ رسانه برگزار می‌شود / ضرورت ورود صنایع به برگزاری جشنواره‌های تخصصی

اولین ویژه نامه جشنواره شکرستان منتشر شد

سال شکوفایی صنعت نیشکر

نگاهی به ایام برگزاری جشنواره شکرستان؛ مجالی برای همگرایی هنر و صنعت

جشنواره شکرستان عامل مهمی برای پیوند صنعت و فرهنگ است

جشنواره شکرستان امسال متمایز با گذشته انجام می‌شود

وب سایت دومین جشنواره ملی برداشت نیشکر فعال شد