یادداشتی به مناسبت روز روابط‌عمومی و ارتباطات؛

ضرورت گذر از ارتباطات سنتی و حرکت به سمت اطلاع‌رسانی نوین/ایجاد سرمایه‌ای به نام اعتماد مردم/هر نیشکری به‌مثابه یک سفیر آگاهی‌بخش

روابط‌عمومی را اتاق فکر و قلب تپنده یک سازمان می‌نامند؛ این را اساتید علوم ارتباطات می‌گویند و گاه‌گاهی عناوینی مثل گوش شنوا، چشم بینا و زبان گویا به آن نسبت می‌دهند. کار این روابط‌عمومی چه در نقش یک قلب تپنده و چه در موقعیت زبان گویا، ایجاد همدلی در درون و قضاوت عادلانه در بیرون است.

InShot_20240516_115619924

• دکتر ولید آلبوناصر

مدیر روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی

 

روابط‌عمومی را اتاق فکر و قلب تپنده یک سازمان می‌نامند؛ این را اساتید علوم ارتباطات می‌گویند و گاه‌گاهی عناوینی مثل گوش شنوا، چشم بینا و زبان گویا به آن نسبت می‌دهند. کار این روابط‌عمومی چه در نقش یک قلب تپنده و چه در موقعیت زبان گویا، ایجاد همدلی در درون و قضاوت عادلانه در بیرون است.

خوزستان، خاستگاه و مهد روابط‌عمومی ایران است و حضور چهره‌هایی صاحب‌نام همچون دکتر حمید نطقی، ابوالقاسم حالت، ابراهیم گلستان، محمدعلی موحد، هوشنگ پزشک‌نیا و نجف دریابندری در این عرصه، بر منزلت و جایگاه آن افزوده است.

البته این حوزه در همه زمان‌ها، افرادی برجسته از اهالی فرهنگ و ادب را به خود دیده است؛ یکی از این چهره‌ها، سهراب سپهری، شاعر آب و آیینه، است که هشت ماهی در اداره «سمعی و بصری» وزارت کشاورزی آن زمان، فعالیت کرد؛ هرچند بعدها به وزارت فرهنگ رفت و در انزوای خویش با شعر و نقاشی و خطاطی در طبیعت بکر کاشان به سر برد؛ اما فعالیت کوتاه اما پُربار او در این حوزه، نشان‌دهنده اهمیت و تأثیرگذاری این افراد در ارتقای جایگاه روابط‌عمومی است.

سرمایه‌ای به نام اعتماد

روابط‌عمومی در هر زمان و مکان، با تعهد و نوآوری، نقشی کلیدی در توسعه پایدار و ارتقای جایگاه هر سازمان ایفا می‌کند. هر روابط‌عمومی باتوجه‌به ظرفیت‌ها و امکانات در دسترس، همگام با فناوری‌های نوین بر محور ارتباطات مؤثر، مشارکت‌مداری و اطلاع مداری حرکت می‌کند و در نقش یک آینه تمام‌نمای، تلاشش بر این است تا با افزایش آگاهی، سرمایه‌ای به نام «اعتماد» برای یک مجموعه خلق کند.

دراین‌بین، روابط‌عمومی صنعت نیشکر به‌عنوان یکی از روابط‌عمومی‌های بزرگ از منظر گستردگی و نوع فعالیت، در خلق این «اعتماد»، توانسته از یک نهاد یک‌سویه عبور کرده و سیاست «روابط‌عمومی تحلیل‌گر» و مخاطب‌محور را در پیش بگیرد.
نقش روابط‌عمومی در شرکت توسعه نیشکر از منظر گستردگی ارتباطی آن، با سایر نهادها متفاوت است.

براین‌اساس، راهبرد «هر نیشکری، یک روابط‌عمومی» با مشارکت خانواده ۱۰۰ هزارنفری نیشکر، فرصتی بی‌نظیر برای ارتقای جایگاه صنعت نیشکر در افکار عمومی و ایجاد روابطی پایدار و سازنده با ذی‌نفعان مختلف این صنعت فراهم کرده است؛ این راهبرد به تحقق اهداف بلندمدت صنعت نیشکر و رونق هر چه بیشتر آن کمک می‌کند.

هزار نکته باریک‌تر ز مو

با اتخاذ چنین رویکردی، روابط‌عمومی صنعت نیشکر را می‌توان در این دو کلمه خلاصه کرد؛ «دیپلماسی شیرین». دو کلمه‌ای که به قول شاعری شیرین‌سخن، «هزار نکته باریک‌تر ز مو» در آن نهفته دارد. عبور از ارتباطی یک‌سویه، اولین گذرگاهِ تحقق این دیپلماسی بود. این روابط‌عمومی بر پایه روش‌های نوین و همچنین دیدگاه تعاملی مدیران نیشکری، با درپیش‌گرفتن سیاستی مخاطب‌محور و دوسویه، گام در این وادی گذاشته و تصویرگر دستاوردهای شیرین صنعت نیشکر از شمال تا جنوبِ شکرستان ایران شده است.

مناسبتِ اردیبهشتی روز ارتباطات و روابط‌عمومی، فرصتی برای اندیشیدن و برنامه‌ریزی دوباره برای حرکت در این مسیر است که بر پایه شیوه‌ای که چهره‌هایی مثل دکتر نطقی بینان نهادند و همچنین بهره‌گیری از روش‌های نوین ارتباطی، به اعتلای بیشتر جایگاه روابط‌عمومی‌ها ختم شود.

در این روز، ضمن قدردانی از تلاش‌های بی‌دریغ فعالان عرصه روابط‌عمومی، بار دیگر بر این نکته تأکید می‌شود که اطلاع‌رسانی و نشر گسترده آگاهی در صنعت نیشکر در گرو نگاه جمعی و تحقق راهبرد «هر نیشکری به‌مثابه یک روابط‌عمومی» است.

لینک کوتاه
https://www.sugarcane.ir/?p=148540

مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم





For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

رکورد تصفیه شکر

آخرین اخبار

قوه‌ قضاییه یاری‌گر بخش تولید در پشتیبانی و مانع زدایی

پایان جشنواره ورزشی کارکنان مرد توسعه نیشکر با تقدیر از تیم‌های قهرمان

رییس هیات مدیره شرکت توسعه نیشکر معرفی شد

هیات ورزش بیماران خاص خوزستان در کشور برتر شد

اقتدار ایران اسلامی با حضور حماسی مردم به نمایش گذاشته شد

گزارش تصویری انتخابات

بازدید مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر از شعب سیار اخذ رای

استقرار شعب سیار اخذ رای در صنعت بزرگ توسعه نیشکر

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر رای خود را به صندوق انداخت

برگزاری جشن دهه کرامت با هدف دعوت به مشارکت حداکثری در انتخابات در نیشکر دهخدا

برگزاری انتخابات جلوه عملی تحقق مردم سالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران است

تاکید بر حضور پرشور کارکنان شرکت راصد صنعت توسعه در انتخابات

برگزاری نشست های پرسش و پاسخ با موضوع انتخابات در شرکت آبان بسپار توسعه

دعوت خانواده بزرگ توسعه نیشکر به خلق حماسه‌ای ماندگار در ۲۸ خرداد

۲۸ خرداد پرسنل نیشکر امام خمینی (ره) برای خلق حماسه ماندگار به صحنه می آیند

شرایط و تمهیدات برای یک انتخابات پرشور مهیا شده است

آمادگی پرسنل نیشکر امیرکبیر برای خلق حماسه‌ای ماندگار در انتخابات

مردم با حضور حداکثری در انتخابات فرد اصلح را انتخاب کنند

مشارکت حداکثری پرسنل نیشکر سلمان فارسی در پای صندوق های رای

خانواده بزرگ نیشکر مهیای یک انتخابات پرشور و آگاهانه

همایش بصیرت انتخاباتی در نیشکر فارابی برگزار شد

مسابقه عکاسی موبایلی حـماسه حـضور ویژه خانواده بزرگ توسعه نیشکر و صنایع جانبی

دعوت خانواده بزرگ توسعه نیشکر به خلق حماسه‌ای دیگر در ۲۸ خرداد

تمهیدات لازم برای مشارکت پرشور پرسنل نیشکر در انتخابات فراهم شود

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر از ایستگاه پمپاژ آب کشت و صنعت دهخدا بازدید کرد

تاکید مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر بر مشارکت حداکثری در انتخابات

بر مدیریت برداشت مناسب آب از رودخانه و مصرف بهینه آب در مزارع نیشکر تاکید شد

جام قهرمانی فوتسال پیشکسوتان نیشکر به تیم های دفتر مرکزی و نیشکر امام خمینی (ره) رسید

تندیس نقره‌ای جایزه ملی مدیریت انرژی به نیشکر دهخدا رسید

انتشار دومین شماره نشریه داخلی توسعه نیشکر

همت کارگران نیشکر در هیاهوی شرجی و گرمای سوزان خوزستان

مقاله مشترک دو پژوهشگر نیشکری در همایشی بین المللی برتر شد

طنین آوای روح بخش و دل انگیز آیات قرآن در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی

تولید و انتقال برق به شبکه سراسری در کشت و صنعت های هفتگانه توسعه نیشکر

جزییات در گفت و گو با معاون کشت و صنعت میرزا کوچک خان: تغییرات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در واحد نیروگاه

برق نیشکری وارد شبکه سراسری استان خوزستان شد

ایجاد تحول در سه حوزه محیط زیست، اشتغال و تولید با استفاده از زهاب نیشکر / آمادگی شرکت توسعه نیشکر برای مهار کانون های ریزگرد با زهاب نیشکر

نمایندگان کارگران کشت و صنعت میرزا کوچک خان انتخاب شدند

معاون بهره برداری شرکت خمیرمایه و الکل رازی منصوب شد

برگزاری مسابقه نقاشی در کشت و صنعت نیشکر سلمان فارسی

کارگاه آموزشی خبر نویسی در روابط عمومی شرکت توسعه نیشکر برگزار شد

کشت و صنعت فارابی فاتح جام دومین دوره لیگ فوتسال نیشکر شد

شرکت توسعه نیشکر همواره در کنار بازنشستگان صنعت بزرگ توسعه نیشکر است

سوم خرداد نماد خودباوری و مظهر اقتدار ایران اسلامی است

نهضـت درخت‌کاری