یادداشتی به مناسبت روز روابط‌عمومی و ارتباطات؛

ضرورت گذر از ارتباطات سنتی و حرکت به سمت اطلاع‌رسانی نوین/ایجاد سرمایه‌ای به نام اعتماد مردم/هر نیشکری به‌مثابه یک سفیر آگاهی‌بخش

روابط‌عمومی را اتاق فکر و قلب تپنده یک سازمان می‌نامند؛ این را اساتید علوم ارتباطات می‌گویند و گاه‌گاهی عناوینی مثل گوش شنوا، چشم بینا و زبان گویا به آن نسبت می‌دهند. کار این روابط‌عمومی چه در نقش یک قلب تپنده و چه در موقعیت زبان گویا، ایجاد همدلی در درون و قضاوت عادلانه در بیرون است.

InShot_20240516_115619924

• دکتر ولید آلبوناصر

مدیر روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی

 

روابط‌عمومی را اتاق فکر و قلب تپنده یک سازمان می‌نامند؛ این را اساتید علوم ارتباطات می‌گویند و گاه‌گاهی عناوینی مثل گوش شنوا، چشم بینا و زبان گویا به آن نسبت می‌دهند. کار این روابط‌عمومی چه در نقش یک قلب تپنده و چه در موقعیت زبان گویا، ایجاد همدلی در درون و قضاوت عادلانه در بیرون است.

خوزستان، خاستگاه و مهد روابط‌عمومی ایران است و حضور چهره‌هایی صاحب‌نام همچون دکتر حمید نطقی، ابوالقاسم حالت، ابراهیم گلستان، محمدعلی موحد، هوشنگ پزشک‌نیا و نجف دریابندری در این عرصه، بر منزلت و جایگاه آن افزوده است.

البته این حوزه در همه زمان‌ها، افرادی برجسته از اهالی فرهنگ و ادب را به خود دیده است؛ یکی از این چهره‌ها، سهراب سپهری، شاعر آب و آیینه، است که هشت ماهی در اداره «سمعی و بصری» وزارت کشاورزی آن زمان، فعالیت کرد؛ هرچند بعدها به وزارت فرهنگ رفت و در انزوای خویش با شعر و نقاشی و خطاطی در طبیعت بکر کاشان به سر برد؛ اما فعالیت کوتاه اما پُربار او در این حوزه، نشان‌دهنده اهمیت و تأثیرگذاری این افراد در ارتقای جایگاه روابط‌عمومی است.

سرمایه‌ای به نام اعتماد

روابط‌عمومی در هر زمان و مکان، با تعهد و نوآوری، نقشی کلیدی در توسعه پایدار و ارتقای جایگاه هر سازمان ایفا می‌کند. هر روابط‌عمومی باتوجه‌به ظرفیت‌ها و امکانات در دسترس، همگام با فناوری‌های نوین بر محور ارتباطات مؤثر، مشارکت‌مداری و اطلاع مداری حرکت می‌کند و در نقش یک آینه تمام‌نمای، تلاشش بر این است تا با افزایش آگاهی، سرمایه‌ای به نام «اعتماد» برای یک مجموعه خلق کند.

دراین‌بین، روابط‌عمومی صنعت نیشکر به‌عنوان یکی از روابط‌عمومی‌های بزرگ از منظر گستردگی و نوع فعالیت، در خلق این «اعتماد»، توانسته از یک نهاد یک‌سویه عبور کرده و سیاست «روابط‌عمومی تحلیل‌گر» و مخاطب‌محور را در پیش بگیرد.
نقش روابط‌عمومی در شرکت توسعه نیشکر از منظر گستردگی ارتباطی آن، با سایر نهادها متفاوت است.

براین‌اساس، راهبرد «هر نیشکری، یک روابط‌عمومی» با مشارکت خانواده ۱۰۰ هزارنفری نیشکر، فرصتی بی‌نظیر برای ارتقای جایگاه صنعت نیشکر در افکار عمومی و ایجاد روابطی پایدار و سازنده با ذی‌نفعان مختلف این صنعت فراهم کرده است؛ این راهبرد به تحقق اهداف بلندمدت صنعت نیشکر و رونق هر چه بیشتر آن کمک می‌کند.

هزار نکته باریک‌تر ز مو

با اتخاذ چنین رویکردی، روابط‌عمومی صنعت نیشکر را می‌توان در این دو کلمه خلاصه کرد؛ «دیپلماسی شیرین». دو کلمه‌ای که به قول شاعری شیرین‌سخن، «هزار نکته باریک‌تر ز مو» در آن نهفته دارد. عبور از ارتباطی یک‌سویه، اولین گذرگاهِ تحقق این دیپلماسی بود. این روابط‌عمومی بر پایه روش‌های نوین و همچنین دیدگاه تعاملی مدیران نیشکری، با درپیش‌گرفتن سیاستی مخاطب‌محور و دوسویه، گام در این وادی گذاشته و تصویرگر دستاوردهای شیرین صنعت نیشکر از شمال تا جنوبِ شکرستان ایران شده است.

مناسبتِ اردیبهشتی روز ارتباطات و روابط‌عمومی، فرصتی برای اندیشیدن و برنامه‌ریزی دوباره برای حرکت در این مسیر است که بر پایه شیوه‌ای که چهره‌هایی مثل دکتر نطقی بینان نهادند و همچنین بهره‌گیری از روش‌های نوین ارتباطی، به اعتلای بیشتر جایگاه روابط‌عمومی‌ها ختم شود.

در این روز، ضمن قدردانی از تلاش‌های بی‌دریغ فعالان عرصه روابط‌عمومی، بار دیگر بر این نکته تأکید می‌شود که اطلاع‌رسانی و نشر گسترده آگاهی در صنعت نیشکر در گرو نگاه جمعی و تحقق راهبرد «هر نیشکری به‌مثابه یک روابط‌عمومی» است.

لینک کوتاه
https://www.sugarcane.ir/?p=148540

مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم





For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

رکورد تصفیه شکر

آخرین اخبار

جابجایی بیش از یک میلیون تُن کالا با ناوگان ایمن ترابر نیشکر

نیشکر امیرکبیر رکورد تولید شکر سفید را شکست

رشد ۱۰۰ درصدی سودآوری نیشکر محقق می‌شود

قدردانی وزیر کشور از خدمات‌رسانی نیشکری‌ها به زائران اربعین / پذیرایی متفاوت از وزیر با نوشیدنی نیشکر

منادیانِ راستین حقیقت

نقش‌آفرینی نیشکر در توسعه زیرساخت‌های خوزستان

کاهش ۱۵ درصدی مصرف آب در مزارع نیشکر محقق شد /دکتر ناصری: مدیریت علمی آب، کلید افزایش بهره‌وری صنعت نیشکر است

نیشکری‌ها از کاروان پیاده انصارالحسین استقبال کردند

تیم دارت نیشکر راهی لیگ کارگری کشور شد

پیام رهبر انقلاب اسلامی در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه

افزایش امنیت تولید با بومی‌سازی قطعات صنعت نیشکر

رسیدن نیشکر به سود ۶ همتی با عبور از بحران‌ها

هدف‌گذاری برای تصاحب ۳۸ درصدی بازار شکر با تولید بیش از ۷۰۰ هزار تُن/رشد مطلوب مزارع نیشکر در سال زراعی جاری

تلاش شبانه‌روزی برای جهش تولید در عملیات «تهیه زمین»/شب‌های پرکار در مزارع نیشکر خوزستان؛ طلوع امید به آینده‌ای پربار/پیش‌بینی افزایش ۱۴ درصدی برداشت نیشکر

نیشکر دهخدا به جمع تولیدکنندگان انبوه «زنبور تلنموس» پیوست

باهدف برندسازی؛فروش اینترنتی محصول خمیرمایه آغاز شد

تاسوعا و عاشورای حسینی، تجلی‌گاه ایثار و استقامت

آیین سوگواری حسینی در صنعت نیشکر برگزار شد

شماره 13 فصلنامه شهد منتشر شد

جشنواره ورزشی توسعه نیشکر با مشارکت 812 نفر به پایان رسید

جهادگران عرصه تولید، حماسه‌سازان عرصه انتخابات

گزارش تصویری:حضور خانواده بزرگ توسعه نیشکر هم‌زمان با آغاز فرایند رأی‌گیری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری

دکتر ناصری: انتخاب آگاهانه و حداکثری مردم، کلید توسعه همه‌جانبه کشور است/ تمرکز بر اشتغال و رونق اقتصادی، اولویت اصلی رئیس‌جمهور منتخب

خانواده بزرگ نیشکر، با هم برای فردایی روشن‌تر/راه‌اندازی پویش «من رأی می‌دهم» در صنعت نیشکر/صندوق‌های سیار اخذ رأی در واحدهای نیشکری مستقر می‌شوند

آبان‌بسپار توسعه مجوز «واحد فناوری» دریافت کرد

هر رای، گامی در مسیر عزت و اقتدار ایران اسلامی/همه برای اقتدار ایران اسلامی رای می‌دهیم

توسعه نیشکر در حمایت از صنعتگران پیشگام است

هتل نیشکر، میزبان هنر دست هنرمندان خوزستانی

نمایشگاه عکسِ “هشت سفر” با حضور خانواده‌ی شهیدِ جمهور

چگونه افزایش ۶۵ درصدی تولید شکر محقق شد؟

گامی نو در صنعت چوب ایران با برند «سبز چوب»

بومی‌سازی ۹۰ درصدی قطعات و تجهیزات کارخانه‌های شکر

کدامیک اکسیژن بیشتری تولید می‌کند: مزارع نیشکر یا جنگل؟

نشان عالی روابط‌عمومی برتر کشور به مدیر روابط‌عمومی نیشکر رسید

سدادفام نیشکر، قهرمان لیگ تنیس روی میز نیشکر

مدیرعامل توسعه نیشکر رأی خود را به صندوق انداخت

همه می‌آییم

ایران قوی با مشارکت حداکثری

کشتی‌گیران هفت‌تپه: هدف بعدی، قهرمانی جهان

جشن باشکوه غدیر با حضور پرشور نیشکری‌ها در اهواز برگزار شد

دریافت استاندارد «تأیید صلاحیت» برای آزمایشگاه صنایع غذایی

از عید تا عید؛ میعادگاه عاشقان در شکوه ولایت علوی

اورهال کارخانه، گامی برای پایداری و افزایش تولید شکر

نیشکر، رونق‌بخش صنایع‌دستی خوزستان

سهم صنایع‌دستی خوزستان از سفره شیرین نیشکر

نیشکر چگونه به «صنعت سبز» ایران تبدیل شد؟

از ممنوعیت شکار در مزارع نیشکر تا حذف سموم کشاورزی

رگ حیات نیشکر در دست «آبیارها»

خیز نیشکر به‌سوی تأمین «امنیت آب» با افزایش بهره‌وری

تأکید بر حل چالش‌های تولید برق در صنعت نیشکر

تجلیل نیشکر از بانوی پارالمپیکی خوزستان

امام ایمان و امید

پیش‌بینی برداشت ۵۰ تُن انگور از تاکستان هفت‌تپه/توسعه تاکستان با کاشت نهال‌های سازگار با شرایط اقلیمی خوزستان

از دیدارهای هفتگانه رئیس‌جمهور شهید با کارگران نیشکر تا تلاش برای شکوفایی هفت‌تپه/کارگران هفت‌تپه هیچ‌گاه خدمات آیت‌الله رئیسی را فراموش نمی‌کنند

ساخت نخستین شاسی «دروگر نیشکر» در خوزستان

چرا رئیسی محبوب کارگران شد؟

آیت‌الله رئیسی تعلق خاطر ویژه‌ای به خوزستان داشت/ هنر بزرگ رییس‌جمهور شهید، تزریق امید به جامعه بود

وداع و بدرقه غمگینانه کارگران نیشکر هفت‌تپه با سید شهیدان خدمت/ آیت‌الله رئیسی برای ما مثل پدر بود

پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی و اعلام عزای عمومی در پی درگذشت شهادت‌گونه رئیس‌جمهور و همراهان گرامی ایشان

نیشکری‌ها در سوگ «سیّدالشهدای خدمت»

تولید کاغذ از نیشکر، پاسخی به دغدغه محیط‌زیستی رهبر انقلاب

ضرورت گذر از ارتباطات سنتی و حرکت به سمت اطلاع‌رسانی نوین/ایجاد سرمایه‌ای به نام اعتماد مردم/هر نیشکری به‌مثابه یک سفیر آگاهی‌بخش

همکاری صنعت برق و نیشکر برای پایداری شبکه برق خوزستان/افزایش ۱۰۰ مگاواتی تولید برق در صنعت نیشکر

راه‌حلی برای امنیت غذایی و ایجاد اشتغال محلّی/7 هزار هکتار مزارع آیشی نیشکر زیر کشت محصولات غیرنیشکری

بوی زندگی از هفت‌تپه

برای نخستین‌بار «غلاف پلی‌اتیلن» در صنعت نیشکر ساخته شد

نیشکر در دوران طلایی قرار دارد/دکتر ناصری: سوددهی بالای نیشکر ثمره همدلی و تلاش کارگران است/ همه عضو یک خانواده‌ایم

هفت‌تپه در آستانه انتقال مالکیت کامل به توسعه نیشکر

حمایت نیشکر از گندمکاران / نان مردم در باران اردیبهشت آجر نشد

حال خوب کارگران نیشکر، حال خوب تولید