یادداشتی به مناسبت روز روابط‌عمومی و ارتباطات؛

ضرورت گذر از ارتباطات سنتی و حرکت به سمت اطلاع‌رسانی نوین/ایجاد سرمایه‌ای به نام اعتماد مردم/هر نیشکری به‌مثابه یک سفیر آگاهی‌بخش

روابط‌عمومی را اتاق فکر و قلب تپنده یک سازمان می‌نامند؛ این را اساتید علوم ارتباطات می‌گویند و گاه‌گاهی عناوینی مثل گوش شنوا، چشم بینا و زبان گویا به آن نسبت می‌دهند. کار این روابط‌عمومی چه در نقش یک قلب تپنده و چه در موقعیت زبان گویا، ایجاد همدلی در درون و قضاوت عادلانه در بیرون است.

InShot_20240516_115619924

• دکتر ولید آلبوناصر

مدیر روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی

 

روابط‌عمومی را اتاق فکر و قلب تپنده یک سازمان می‌نامند؛ این را اساتید علوم ارتباطات می‌گویند و گاه‌گاهی عناوینی مثل گوش شنوا، چشم بینا و زبان گویا به آن نسبت می‌دهند. کار این روابط‌عمومی چه در نقش یک قلب تپنده و چه در موقعیت زبان گویا، ایجاد همدلی در درون و قضاوت عادلانه در بیرون است.

خوزستان، خاستگاه و مهد روابط‌عمومی ایران است و حضور چهره‌هایی صاحب‌نام همچون دکتر حمید نطقی، ابوالقاسم حالت، ابراهیم گلستان، محمدعلی موحد، هوشنگ پزشک‌نیا و نجف دریابندری در این عرصه، بر منزلت و جایگاه آن افزوده است.

البته این حوزه در همه زمان‌ها، افرادی برجسته از اهالی فرهنگ و ادب را به خود دیده است؛ یکی از این چهره‌ها، سهراب سپهری، شاعر آب و آیینه، است که هشت ماهی در اداره «سمعی و بصری» وزارت کشاورزی آن زمان، فعالیت کرد؛ هرچند بعدها به وزارت فرهنگ رفت و در انزوای خویش با شعر و نقاشی و خطاطی در طبیعت بکر کاشان به سر برد؛ اما فعالیت کوتاه اما پُربار او در این حوزه، نشان‌دهنده اهمیت و تأثیرگذاری این افراد در ارتقای جایگاه روابط‌عمومی است.

سرمایه‌ای به نام اعتماد

روابط‌عمومی در هر زمان و مکان، با تعهد و نوآوری، نقشی کلیدی در توسعه پایدار و ارتقای جایگاه هر سازمان ایفا می‌کند. هر روابط‌عمومی باتوجه‌به ظرفیت‌ها و امکانات در دسترس، همگام با فناوری‌های نوین بر محور ارتباطات مؤثر، مشارکت‌مداری و اطلاع مداری حرکت می‌کند و در نقش یک آینه تمام‌نمای، تلاشش بر این است تا با افزایش آگاهی، سرمایه‌ای به نام «اعتماد» برای یک مجموعه خلق کند.

دراین‌بین، روابط‌عمومی صنعت نیشکر به‌عنوان یکی از روابط‌عمومی‌های بزرگ از منظر گستردگی و نوع فعالیت، در خلق این «اعتماد»، توانسته از یک نهاد یک‌سویه عبور کرده و سیاست «روابط‌عمومی تحلیل‌گر» و مخاطب‌محور را در پیش بگیرد.
نقش روابط‌عمومی در شرکت توسعه نیشکر از منظر گستردگی ارتباطی آن، با سایر نهادها متفاوت است.

براین‌اساس، راهبرد «هر نیشکری، یک روابط‌عمومی» با مشارکت خانواده ۱۰۰ هزارنفری نیشکر، فرصتی بی‌نظیر برای ارتقای جایگاه صنعت نیشکر در افکار عمومی و ایجاد روابطی پایدار و سازنده با ذی‌نفعان مختلف این صنعت فراهم کرده است؛ این راهبرد به تحقق اهداف بلندمدت صنعت نیشکر و رونق هر چه بیشتر آن کمک می‌کند.

هزار نکته باریک‌تر ز مو

با اتخاذ چنین رویکردی، روابط‌عمومی صنعت نیشکر را می‌توان در این دو کلمه خلاصه کرد؛ «دیپلماسی شیرین». دو کلمه‌ای که به قول شاعری شیرین‌سخن، «هزار نکته باریک‌تر ز مو» در آن نهفته دارد. عبور از ارتباطی یک‌سویه، اولین گذرگاهِ تحقق این دیپلماسی بود. این روابط‌عمومی بر پایه روش‌های نوین و همچنین دیدگاه تعاملی مدیران نیشکری، با درپیش‌گرفتن سیاستی مخاطب‌محور و دوسویه، گام در این وادی گذاشته و تصویرگر دستاوردهای شیرین صنعت نیشکر از شمال تا جنوبِ شکرستان ایران شده است.

مناسبتِ اردیبهشتی روز ارتباطات و روابط‌عمومی، فرصتی برای اندیشیدن و برنامه‌ریزی دوباره برای حرکت در این مسیر است که بر پایه شیوه‌ای که چهره‌هایی مثل دکتر نطقی بینان نهادند و همچنین بهره‌گیری از روش‌های نوین ارتباطی، به اعتلای بیشتر جایگاه روابط‌عمومی‌ها ختم شود.

در این روز، ضمن قدردانی از تلاش‌های بی‌دریغ فعالان عرصه روابط‌عمومی، بار دیگر بر این نکته تأکید می‌شود که اطلاع‌رسانی و نشر گسترده آگاهی در صنعت نیشکر در گرو نگاه جمعی و تحقق راهبرد «هر نیشکری به‌مثابه یک روابط‌عمومی» است.

لینک کوتاه
https://www.sugarcane.ir/?p=148540

مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم





For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

رکورد تصفیه شکر

آخرین اخبار

قوی‌ترین مردان نیشکر در میدان رقابت

شکرستان ایران، شیرین از بذر دانایی/ علم و معرفت اساتید، رمز جهش تولید در صنعت نیشکر

تندیس «واحد تولیدی دوستدار خانواده» به نیشکر رسید

«نشان نخبه ملی» به بانوی نیشکری اعطا شد

فیلم/تجلیل از منتخبین جامعه کارگری استان خوزستان

جان‌فشانی در سنگر تولید

معیشت و رفاه کارگران نیشکر در اولویت است/کارگران نیشکر، پیشران جهش تولید

رشد نوآوری و ایده‌های راهگشا در صنعت نیشکر

از منتخبین جامعه کارگری صنعت نیشکر تقدیر شد

جایگاه صنعت نیشکر در کشور بی‌نظیر است/کارگران نقش مهمی در تحقق جهش تولید دارند

فیلم/آیین اختتامیه سومین جشنواره ملی شکرستان

نیشکری‌ها از نگاه مدبرانه رهبری برای رفع مشکلات هفت‌تپه قدردانی کردند

توسعه نیشکر به یاری صنعت نفت ‌آمد / گاز بیو دی‌اکسیدکربن جایگزین نیتروژن می‌شود

پیش‌بینی افزایش ۱۰۰ درصدی برداشت کلزا در نیشکر هفت‌تپه

جهش در تولید شکر با عبور از ۱۲۰ هزار تُن در کشت و صنعت امام خمینی‌(ره)

«شهد رسانه» برگزیدگان خود را شناخت

هدف‌گذاری برای تولید ۷۰۰ هزار تُن شکر

پایان شیرین‌ترین بخش رقابتی جشنواره ملی شکرستان/خوزستان، هرمزگان و بوشهر بیشترین آثار ارسالی/استقبال خوب هنرمندان عرصه شعر و ادبیات داستانی

سومین جشنواره ملی شکرستان به ایستگاه پایانی رسید

جشنواره «بوم سبز» و«قاب عکس» با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد

افزایش ۲۰ درصدی بهره‌وری آب در مزارع نیشکر با مدیریت علمی

«شهد» روی کاغذ آمد

تحقق کاهش مصرف آب در مزارع نیشکر با تغییر شیوه‌های آبیاری

حمایت قاطع خانواده نیشکر از «وعده صادق»

هدف‌گذاری توسعه نیشکر برای تصاحب ۳۸ درصدی بازار شکر

عید فطر، رویش شکوفه‌های ایمان در بوستان رمضان

تلاوت دلنشین قرآن توسط قاری برجسته در جوار مزارع نیشکر

برداشت سبز نیشکر در سال زراعی آینده از ۵۵ درصد فراتر می‌رود

محفل انس با قرآن به یاد شهدای نیشکر برگزار شد

فریاد رسای شکرستان ایران: «القدس لنا»

تولید شکر هفت‌تپه جهش ۲۰۰ درصدی دارد

تحقق جهش تولید در هفت‌تپه با استمرار رکوردشکنی‌ها در سال جدید

قرار همدلی برای «قدس» در شکرستان ایران؛ همه می‌آییم

◾در سوگ امام مهربانی‌ها زیر بارش رحمت «لَيْلَةِ الْقَدْر»

تولید ۵۸۰ هزار تن شکر با برداشت ۹۱ درصدی مزارع نیشکر/هدف‌گذاری تولید بیش از ۷۰۰ هزار تن شکر سفید

رکورد تصفیه شکر در صنعت نیشکر شکسته شد

رسم همسایگی، کلید جهش تولید و آبادانی خوزستان با مشارکت مردم

استاندار خوزستان از مدیرعامل توسعه نیشکر قدردانی کرد

هنرمندانی که لحظه‌های شـیرین کاشتند

کمک‌رسانی فراتر از مسئولیت؛ نیشکر در کنار مردم ایستاد/استقرار تانکرهای مکنده برای تخلیه آب‌های سطحی در اهواز

35 سال تلاش نـیشکری‌ها به ثمر نشست

چرا نیشکر در بارش‌های سیل‌آسای اخیر توانست به‌خوبی پای کار بیاید؟

نیشکر برای رفع آبگرفتگی به‌خوبی پای‌ کار آمد

جهش تولید در نیشکر با مشارکت مردم محقق می‌شود

اقدامات لازم برای کاهش خطرات سیلاب احتمالی انجام شده است/تأکید بر رصد و پایش مستمر سیل‌بندهای مناطق پیرامونی نیشکر

تا پایان مشکل آبگرفتگی‌ در کنار مردم هستیم

شرکت توسعه نیشکر به یاری مردم شتافت

افزایش 50 درصدی تولید شکر محقق شد؛ ما تـوانـستیم

آمادگی شرکت توسعه نیشکر برای مقابله با سیلاب احتمالی در خوزستان

درج نماد معاملاتی «نیشکر» در فرابورس ایران/عرضه اولیه بزرگ در راه است

تحقق رشد تولید، رضایت سهامداران

نشانِ افتخار بر سینه نیشکر

سنت‌شکنی نیشکری‌ها با هفت‌سین محیط‌‌‌زیستی

رونمایی از کتاب «هوش مصنوعی، روابط‌عمومی در عمل»

تاریخ‌سـازان صنعـت نـیشکر

حکایت «یـزله» کارگرانی که ماندگار شد

نـقشی فراتر از تولید شـکر

به نام نـیشکر به کام خـوزستان

1402: سال رکوردشکنی‌های شیرین  برای ایران

از چهره ماندگار نیشکر تا بانوی اول صنعت خوزستان

مدال روابط‌عمومی برتر ایران به دکتر ولید آلبوناصر رسید

سفیر قرآنی نیشکر دست پُر به خوزستان آمد

سفره ضیافت الهی در آستانه بهار طبیعت

کاشت امـید، بـرداشت افـتخار

همکاری نیشکر و پلیس راه، جاده‌های خوزستان را امن‌تر می‌کند/دکتر ناصری: سلامت و امنیت کارکنان نیشکر در اولویت است

نیشکر در مسیر خوزستانی سرسبز؛ کاشت بیش از یک میلیون نهال اکالیپتوس در سه سال گذشته

شکر دارویی نیشکر نشان ملی «دانش‌نماد» گرفت

سدادفام نیشکر به پویش ملی ایران سرسبز پیوست

نیشکر، نمونه‌ای موفق از کشاورزی پایدار در شرایط کم‌آبی

کشاورزی هوشمند راهی برای عبور از بحران آب/صنعت نیشکر در مصرف بهینه آب پیشرو است