یادداشتی به مناسبت روز روابط‌عمومی و ارتباطات؛

ضرورت گذر از ارتباطات سنتی و حرکت به سمت اطلاع‌رسانی نوین/ایجاد سرمایه‌ای به نام اعتماد مردم/هر نیشکری به‌مثابه یک سفیر آگاهی‌بخش

روابط‌عمومی را اتاق فکر و قلب تپنده یک سازمان می‌نامند؛ این را اساتید علوم ارتباطات می‌گویند و گاه‌گاهی عناوینی مثل گوش شنوا، چشم بینا و زبان گویا به آن نسبت می‌دهند. کار این روابط‌عمومی چه در نقش یک قلب تپنده و چه در موقعیت زبان گویا، ایجاد همدلی در درون و قضاوت عادلانه در بیرون است.

InShot_20240516_115619924

• دکتر ولید آلبوناصر

مدیر روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی

 

روابط‌عمومی را اتاق فکر و قلب تپنده یک سازمان می‌نامند؛ این را اساتید علوم ارتباطات می‌گویند و گاه‌گاهی عناوینی مثل گوش شنوا، چشم بینا و زبان گویا به آن نسبت می‌دهند. کار این روابط‌عمومی چه در نقش یک قلب تپنده و چه در موقعیت زبان گویا، ایجاد همدلی در درون و قضاوت عادلانه در بیرون است.

خوزستان، خاستگاه و مهد روابط‌عمومی ایران است و حضور چهره‌هایی صاحب‌نام همچون دکتر حمید نطقی، ابوالقاسم حالت، ابراهیم گلستان، محمدعلی موحد، هوشنگ پزشک‌نیا و نجف دریابندری در این عرصه، بر منزلت و جایگاه آن افزوده است.

البته این حوزه در همه زمان‌ها، افرادی برجسته از اهالی فرهنگ و ادب را به خود دیده است؛ یکی از این چهره‌ها، سهراب سپهری، شاعر آب و آیینه، است که هشت ماهی در اداره «سمعی و بصری» وزارت کشاورزی آن زمان، فعالیت کرد؛ هرچند بعدها به وزارت فرهنگ رفت و در انزوای خویش با شعر و نقاشی و خطاطی در طبیعت بکر کاشان به سر برد؛ اما فعالیت کوتاه اما پُربار او در این حوزه، نشان‌دهنده اهمیت و تأثیرگذاری این افراد در ارتقای جایگاه روابط‌عمومی است.

سرمایه‌ای به نام اعتماد

روابط‌عمومی در هر زمان و مکان، با تعهد و نوآوری، نقشی کلیدی در توسعه پایدار و ارتقای جایگاه هر سازمان ایفا می‌کند. هر روابط‌عمومی باتوجه‌به ظرفیت‌ها و امکانات در دسترس، همگام با فناوری‌های نوین بر محور ارتباطات مؤثر، مشارکت‌مداری و اطلاع مداری حرکت می‌کند و در نقش یک آینه تمام‌نمای، تلاشش بر این است تا با افزایش آگاهی، سرمایه‌ای به نام «اعتماد» برای یک مجموعه خلق کند.

دراین‌بین، روابط‌عمومی صنعت نیشکر به‌عنوان یکی از روابط‌عمومی‌های بزرگ از منظر گستردگی و نوع فعالیت، در خلق این «اعتماد»، توانسته از یک نهاد یک‌سویه عبور کرده و سیاست «روابط‌عمومی تحلیل‌گر» و مخاطب‌محور را در پیش بگیرد.
نقش روابط‌عمومی در شرکت توسعه نیشکر از منظر گستردگی ارتباطی آن، با سایر نهادها متفاوت است.

براین‌اساس، راهبرد «هر نیشکری، یک روابط‌عمومی» با مشارکت خانواده ۱۰۰ هزارنفری نیشکر، فرصتی بی‌نظیر برای ارتقای جایگاه صنعت نیشکر در افکار عمومی و ایجاد روابطی پایدار و سازنده با ذی‌نفعان مختلف این صنعت فراهم کرده است؛ این راهبرد به تحقق اهداف بلندمدت صنعت نیشکر و رونق هر چه بیشتر آن کمک می‌کند.

هزار نکته باریک‌تر ز مو

با اتخاذ چنین رویکردی، روابط‌عمومی صنعت نیشکر را می‌توان در این دو کلمه خلاصه کرد؛ «دیپلماسی شیرین». دو کلمه‌ای که به قول شاعری شیرین‌سخن، «هزار نکته باریک‌تر ز مو» در آن نهفته دارد. عبور از ارتباطی یک‌سویه، اولین گذرگاهِ تحقق این دیپلماسی بود. این روابط‌عمومی بر پایه روش‌های نوین و همچنین دیدگاه تعاملی مدیران نیشکری، با درپیش‌گرفتن سیاستی مخاطب‌محور و دوسویه، گام در این وادی گذاشته و تصویرگر دستاوردهای شیرین صنعت نیشکر از شمال تا جنوبِ شکرستان ایران شده است.

مناسبتِ اردیبهشتی روز ارتباطات و روابط‌عمومی، فرصتی برای اندیشیدن و برنامه‌ریزی دوباره برای حرکت در این مسیر است که بر پایه شیوه‌ای که چهره‌هایی مثل دکتر نطقی بینان نهادند و همچنین بهره‌گیری از روش‌های نوین ارتباطی، به اعتلای بیشتر جایگاه روابط‌عمومی‌ها ختم شود.

در این روز، ضمن قدردانی از تلاش‌های بی‌دریغ فعالان عرصه روابط‌عمومی، بار دیگر بر این نکته تأکید می‌شود که اطلاع‌رسانی و نشر گسترده آگاهی در صنعت نیشکر در گرو نگاه جمعی و تحقق راهبرد «هر نیشکری به‌مثابه یک روابط‌عمومی» است.

لینک کوتاه
https://www.sugarcane.ir/?p=148540

مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم





For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

رکورد تصفیه شکر

آخرین اخبار

هدف‌گذاری تولید بیش از ۷۰۰ هزار تن شکر سفید در شرکت توسعه نیشکر

نیشکر امیرکبیر برای سومین سال جام قهرمانی را به خانه برد

پیش‌بینی برداشت بیش از ۸۰۰ هزار تُن نیشکر در هفت‌تپه

صنعت نیشکر در مدیریت مصرف آب برتر شد/ کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب مزارع نیشکر با اجرای طرح آبیاری زیرسطحی

نیشکر به بِرندی معتبر در سطح ملّی تبدیل شده است

خوزستان با درخشش بلندقامتان نیشکر امیرکبیر قهرمان کشور شد

همه چیز برای تولید حداکثری شکر مهیّاست/ پیش‌بینی افزایش ۱۶ درصدی تولید شکر در نیشکر سلمان فارسی

نیشکر در سایه همدلی کارگران به شکوفایی می‌رسد/ تلاش بی‌وقفه در سنگر تولید برای تحقق شعار سال

مقام دوم جشنواره زیباترین اسب‌ اصیل عرب به سوارکاران هفت‌تپه‌ای رسید

زنجیره صنعت چوب در خوزستان همچون نیشکر ایجاد شود/توسعه زراعت چوب در خوزستان؛ گامی به سوی ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی

هنرمندان عرصه ادبیات داستانی از صنعت نیشکر بازدید کردند/ مکتب ادبی جنوب شیرین می‌شود

هفت‌تپه برای واگذاری به توسعه نیشکر وارد مرحله قیمت‌گذاری شد

نیشکری‌ها با آمادگی کامل به استقبال «فصل برداشت» رفتند

نخلستان‌های صنعت نیشکر پُربار می‌شوند/صنعت نیشکر ظرفیت مناسبی برای تولید خرما دارد

آمادگی کامل برای افزایش تولید و تحقق شعار سال

نیشکر؛ تمام‌قد در کنار مردم روستا

اولین دوره مسابقات بین‌المللی شطرنج نُرم استاد بزرگی در اهواز آغاز شد/ نبرد مهره‌ها در سرزمین شکر

اشتغال محلّی با طرح‌های غیرنیشکری رونق می‌گیرد

250 تُن گوشت قرمز در بازار خوزستان عرضه می‌شود

هدف‌گذاری تولید ۸۰۰ هزار تُن نیشکر با آموزش و توانمندسازی نیروهای «ناوگان برداشت»  

بزرگان «کیش و مات» جهان در جام نیشکر رقابت می‌کنند

۳ هزار بسته آموزشی در مناطق همجوار نیشکر توزیع شد

نیشکر دهخدا حریفان را به راکت بست

رکورد ۱۲ ساله تولید ام.دی.اف نیشکر شکسته شد

محفل سبز نیشکر میزبان قاریان عراقی شد

رسـم همسایگی

نیشکر بر «بوم سبز» نقاشان خوزستان نقش می‌بندد

فراخوان نخستین کنگره ملی ادبی شکرستان (شعر و داستان کوتاه) منتشر شد

نیشکر میرزا کوچک‌خان رقیبان خود را مات کرد

«مـین‌روبی» از مـزارع نـیشکر

شـهیدی در چند قدمی مـزارع نیشکر

اقـتدای جهادگـران نـیشکر به مـدافعان وطـن

وزیر اقتصاد: نیشکر هفت‌تپه در مرحله قیمت‌گذاری و کارشناسی است/هفت‌تپه روی موج اتفاقات مثبت؛ هم در حوزه کارگری و هم تولید رضایتمندی ایجاد شده است

نیشکر سدّی مقابل ایجاد کانون‌های ریزگرد

دهمین شماره فصلنامه تخصصی «شَهد» منتشر شد

پیشرفت 85 درصدی بزرگترین کارخانه «اسانس» اکالیپتوس خاورمیانه

سومین جـشنواره مطبوعاتی «شـهد رسانه» برگزار می‌شـود

از نصب سانتریفیوژهای جدید تا پیش‌بینی رشد ۲۱ درصدی تولید شکر

صنایع پایین‌دستی با ورود نیشکر به «بازار سرمایه» رونق می‌گیرد

طلوع امید در مزارع نیشکر

شکوه وحدت حسینی‌ها

عشقی که «سیدروف» را به خوزستان کشاند

توسعه پایدار صنعت نیشکر با نگاه دانش‌محور

 فیلم/ استمرار خدمات‌رسانی خادمان نیشکر به زوّار حسینی

مردمانی کریم‌تر از حاتم طایی

شیرین‌ترین سال نیشکر

هدف‌گذاری تولید ۴۰ میلیون لیتر الکل در سال‌جاری

فیلم: دومین روز از حضور شرکت توسعه نیشکر در نمایشگاه روایت خدمت

بازدید استاندار خوزستان از دستاوردهای تولیدی و دانش‌بنیان صنعت نیشکر

امسال رکورد تولید شکر شکسته می‌شود

فیلم:حضور توسعه نیشکر در نمایشگاه «روایت خدمت» با شعار «وعده؛ وفا»

صدور موافقت اصولی سازمان بورس و اوراق بهادار با تبدیل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی به نهاد مالی شرکت مادر(هلدینگ)

نمایشگاه روایت خدمت به روایت تصویر

صنعت نیشکر در نمایشگاه «روایت خدمت»؛ تجلّی وفای به‌عهد نیشکری‌ها

نیشکر امیرکبیر به جمع سازندگان «کارنده نیشکر» پیوست 

هفت‌تپه؛ آبادانی، امید، زندگی/مدیرعامل نیشکر هفت‌تپه: تولید شکر افزایشی ۲۰۰ درصدی خواهد داشت

از آزادگان صنعت نیشکر تجلیل شد

نیشکر؛ صنعتی که با همّت کارگران به رشد تولید رسیده است

دانش‌آموز هفت‌تپه‌ای در جمع دو رقمی‌های کنکور

نیشکر از مسیر دانش به «رشد تولید» رسید/هفت‌تپه در مسیر شکوفایی؛ از کشت تاریخی نیشکر تا تحقّق رشد تولید

تاکید مدیرعامل توسعه نیشکر بر خدمات‌رسانی مطلوب به زائرین در موکب‌های نیشکر

بنای نیشکر بر کشاورزی دانش‌بنیان است

امسال کام مردم با تحقق رشد تولید، شیرین می‌شود

دارالقرآن شرکت توسعه نیشکر راه‌اندازی می‌شود

از بسته‌بندی محیط‌زیستی شکرهای طعم‌دار تا تزریق حیات در رگ‌های مـنطقه

دل‌هایی که روانه کوی یار می شوند/تجربه خاطره‌انگیز زائران در موکب نیشکر

آینـده شـیرین اسـت

آمادگی نیشکر فارابی برای صادرات 5 هزار تُن شکر دارویی

تولید خوراک دام از بقایای نیشکر، راهی برای تأمین گوشت قرمز

سیستم اتوماسیون یکپارچه اداری (ERP) در صنعت نیشکر اجرایی می‌شود